Sudah lebih 24 jam umum ‘Total Lockdown’, orang ramai tanya mana SOP baru?

Sudah lebih 24 jam umum ‘Total Lockdown’, orang ramai tanya mana SOP baru?

Tiga anggota parlimen meminta agar segera dikeluarkan peraturan untuk penutupan nasional mulai Selasa agar masyarakat dan perniagaan dapat merancang lebih awal.

Ahli Parlimen Lembah Pantai, Fahmi Fadzil berkata, diberitahu mengenai SOP lebih awal akan memberi lebih banyak masa kepada semua orang untuk membuat persiapan.

“Senarai sektor terhad mesti dikeluarkan sekarang agar perniagaan yang diizinkan beroperasi dapat menyusun rantai logistik dan bekalan serta tenaga kerja,” katanya.

“Pada masa yang sama, perniagaan yang tidak termasuk dalam senarai juga harus diberitahu tentang jenis dukungan pemerintah yang akan diperlukan untuk membantu mereka dan pekerja mereka melalui fasa pertama dari jumlah penguncian,” katanya kepada FMT.

Fahmi berkata SOP dan senarai sektor ini juga akan membantu rakyat Malaysia mengetahui bagaimana mereka akan bersiap untuk beberapa minggu akan datang, termasuk pengaturan untuk penjagaan anak, makanan dan logistik lain.

SOP untuk sektor-sektor yang dapat beroperasi selama keseluruhan penutupan harus meliputi aspek praktikal dan teknikal untuk persekitaran kerja yang lebih baik.

“SOP di sekitar pengudaraan dan peredaran udara mesti disediakan, bersama dengan protokol untuk pengujian RTK-Antigen biasa atau mingguan untuk semua atau peratusan pekerja tertentu yang masuk kerja, dan juga langkah-langkah mengenai apa yang harus dilakukan segera sekiranya suatu kes atau kes dikenal pasti, “Katanya.

Ahli Parlimen Bandar Kuching, Dr Kelvin Yii berkata, kerajaan memang lambat mengumumkan SOP yang diperlukan.

Yii menambah bahawa tidak boleh ada pengumuman saat-saat terakhir kerana perniagaan memerlukan masa untuk menyesuaikan diri dan membuat persiapan yang diperlukan untuk SOP baru.

“Maklumkan SOP pada awal pagi dan sediakan hotline di mana orang boleh menghubungi mereka untuk pertanyaan. Jangan umumkan pada jam 5 petang apabila semua pejabat ditutup, ”katanya.

Ahli Parlimen Klang Charles Santiago mengatakan pemerintah telah “kehilangan plot” ketika mereka membuat pengumuman mengenai jumlah kunci tanpa melepaskan SOP dengan segera.

Charles mengatakan bahawa SOP seharusnya dikeluarkan sekurang-kurangnya lima hari sebelum jumlah kunci untuk perniagaan membuat persiapan yang lebih baik.

“Tanpa perancangan yang tepat dari pemerintah, ini akan meningkatkan tingkat kekecewaan di kalangan masyarakat dan juga akan memberi kesan bahawa pemerintah sama sekali tidak efisien,” katanya.

Keseluruhan penutupan dua minggu di seluruh negara berkuat kuasa mulai 1 Jun hingga 14 Jun. Pemerintah tidak menggariskan peraturan apa pun tetapi diharapkan Majlis Keselamatan Negara akan mengeluarkan SOP baru sebelum penutupan.

Berita Penuh :https://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2021/05/30/release-lockdown-sops-now-to-let-the-public-plan-ahead-say-mps/