Panas !!! TV Korea jadikan azan sebagai ‘lagu’ pembukaan pertandingan Kpop

Kegembiraan datang dari Korea Selatan (Korea Selatan). Warganet terkejut dengan suara terbalik yang dituduh mengumandangkan azan di salah satu acara pertandingan “Street Woman Fighter”, Selasa (7/9/2021).

Program yang berlangsung di stesen tv Mnet menayangkan irama remix sebagai pembukaan program. Inilah yang segera dikritik oleh banyak netizen, terutama umat Islam.

Mereka juga menyatakan kekecewaan dan kemarahan kerana mereka menganggap panggilan untuk solat digunakan untuk tujuan estetik. Mereka juga mengkritik Mnet dan meminta agar lagu pembuka diubah dan meminta maaf.

TV Korea jadikan azan sebagai ‘lagu’ pembukaan pertandingan Kpop

“Tolong hormati kami umat Islam. SORRY,” kata akaun @txminkyou dalam terjemahan bahasa Inggeris yang dipetik dari kbzoom.com , Rabu (8/9/2021).

“Agama saya mesti didahulukan . Mnet tidak boleh menggabungkan hiburan dengan agama,” kata @liraluvmagic , di halaman yang sama.

Azan adalah seruan untuk beribadah bagi umat Islam pada waktu-waktu tertentu dalam sehari. Bukan hanya penonton Muslim, orang bukan Islam juga menyesali kejadian ini.

Namun, netizen kemudian menyedari bahawa lagu itu bukan dibuat oleh Mnet. Ini adalah lagu oleh kumpulan Inggeris bernama Losers.

Lagu itu dikenali sebagai Azan. Kini, video lagu Azan di YouTube juga dibanjiri komen dari netizen yang memprotes dan mengkritik lagu tersebut.

“Street Woman Fighter” hanya ditayangkan tiga episod. Kang Daniel dilantik sebagai MC. Penyanyi terkenal BOA dan Taeyong NCT dilantik sebagai hakim. Terdapat sekumpulan penari yang akan bertanding sebagai penari jalanan .

Berita Penuh : https://www.cnbcindonesia.com/lifestyle/20210908123143-33-274580/lagi-heboh-tv-korea-pakai-azan-jadi-lagu-pembuka-acara

BACA JUGA : “Pelakon ‘antivaksin’ jangan berlagak kalau dapat job”, tegur Fauziah Nawi