Nahas LRT : Malam yang memenatkan bagi forntliners di HKL

Nahas LRT : Malam yang memenatkan bagi forntliners di HKL

Pekerja perubatan di Hospital Kuala Lumpur (HKL) bertindak pantas untuk merawat mangsa nahas yang berlaku di laluan LRT Kelana Jaya, walaupun sudah menghabiskan berjam-jam untuk merawat pesakit lain termasuk mereka yang menghidap Covid-19.

Doktor kecemasan perunding hospital, Dr Alzamani Mohammad Idrose memberikan pandangan orang dalam mengenai bagaimana hospital berjaya merawat mangsa yang terlibat dalam nahas yang berlaku antara stesen bawah tanah KLCC dan Kampung Baru pada pukul 8.33 malam Isnin (24 Mei).

Dia mengatakan bahawa tiga pakar kecemasan pasukan yang bertugas pertama kali menerima tiga pesakit kritikal yang tiba pada masa yang sama, dan lima minit selepas itu, 12 ambulans tiba.

“Ketua jabatan kecemasan Datuk Dr Mahathar Abd Wahab memberitahu salah seorang dari mereka, Dr Nurul Liana, untuk menarik nafas lega dan membantunya menenangkan diri ketika dia mendengar perincian kejadian itu,” katanya di Facebook pada hari Selasa (25 Mei).

Dr Alzamani kemudian menyusun rancangan untuk menangani situasi tersebut dan mengarahkan mereka yang telah bekerja shift malam untuk tetap tinggal dan membantu kru malam.

“Saya tahu mereka sudah letih dan menantikan penghujung hari, tetapi mereka begitu kuat dan sabar.

“Tidak ada yang tidak setuju dengan perintah itu, sebaliknya mereka semua sangat ingin bekerja,” katanya.

Arahan juga diberikan untuk membuka tempat tidur kanvas di zon tambahan di hospital, dan label yang berbeda digunakan untuk membedakan mangsa nahas dari pasien lain.

Pasukan itu kemudian disertai oleh lima pakar lain yang datang dari rumah atau tempat kerja mereka untuk membantu menangani keadaan tersebut.

“Salah satunya adalah Dr Shah Jahan, yang datang dari Hospital Sungai Buloh dan memberitahu kami dia tinggal berdekatan,” kata Dr Alzamani.

Pasukan ini dibantu oleh ketua jabatan Dr Mahathar dan pengarah hospital Datuk Dr Heric Corray, yang segera bekerja.

“Dr Mahathar dengan cepat menilai mangsa dan memerintahkan dilakukan ultrasound pada beberapa dari mereka, sementara Dr Heric memerintahkan para perawat untuk melihat apakah ada tempat tidur yang tersedia untuk menampung pesakit ketika dia memikirkan bagaimana untuk meredakan keadaan,” katanya.

Dr Alzamani berkata, dengan bantuan Dr Heric, pasukan dapat memberi amaran kepada jabatan-jabatan yang berkaitan seperti pasukan radiologi dan pasukan pembedahan untuk merawat pesakit dengan cepat dan berkesan.

“Walaupun semua ini terjadi, pasukan juga merawat pesakit lain dengan dan tanpa Covid-19,” katanya.

Arahan untuk berhenti diberikan di lokasi kemalangan sekitar jam 11.35 malam, dan menjelang tengah malam, Dr Alzamani mengatakan pasukan itu merawat 67 pesakit, di antaranya enam kritikal, 19 sebahagian kritikal dan 42 yang lain tidak kritikal.

Dr Alzamani berkata, pasukan jururawat dapat menyediakan tempat tidur kepada semua pesakit yang harus dijaga malam itu, sambil menambah bahawa semua pesakit telah diperiksa suhu mereka dan mereka yang harus dimasukkan juga diperiksa untuk Covid-19.

“Menjelang pukul 1 pagi, semua pesakit dinilai dan mempunyai rancangan rawatan dan akhirnya Dr Mahathar memerintahkan kami untuk berhenti pada pukul 1.38 pagi,” katanya.

Dr Alzamani mengatakan ketika pasukan bergegas untuk merawat mangsa kemalangan LRT, perhatian yang sama diberikan kepada pesakit Covid-19, dua yang dimasukkan ke ventilator malam itu.

“Bencana dapat melanda kapan saja, bahkan dalam pandemi dan merumitkan lagi masalah, tetapi kita dapat merapatkan jurang jika kita menggunakan tenaga,” katanya.

Usaha pasukan itu dipuji oleh Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah yang berkongsi usaha pasukan itu di laman Facebooknya.

“Semoga Allah SWT mengurniakan semua usaha menyelamatkan nyawa anda dalam menangani keadaan darurat dan bencana,” katanya.

Pasukan ini juga mendapat pujian daripada rakyat Malaysia yang mengucapkan terima kasih atas dedikasi mereka.

Berita Penuh :https://www.thestar.com.my/news/nation/2021/05/25/doctor039s-account-of-the-night-hkl-staff-worked-tirelessly-selflessly-to-treat-lrt-train-crash-victims