Lima fakta ringkas Presiden Amerika yang baharu

Hampir 30 tahun menanti, Joseph Robinette Biden Jr. atau Joe Biden, 77, kini menggalas tugas berat sebagai Presiden Amerika Syarikat ke-46.
Tidak seperti dua percubaan sebelum ini, ramai melihat Biden ‘masuk gelanggang’ tahun ini dengan banyak kelebihan. Justeru, kemenangannnya tidak begitu mengejutkan.

Mari kita lihat beberapa fakta ringkas tentang Biden.

1) Biden pernah mengalami masalah gagap semasa remaja. Ia tidak menghalangnya melanjutkan pelajaran dalam bidang undang-undang dan di sana, dia bertemu seorang rakan yang membantunya mengatasi masalah itu.

2) Beliau dipilih sebagai senator ketika berusia 29 tahun.

3) Biden pernah mencalonkan diri sebagai presiden pada tahun 1988 dan 2008. Beliau merupakan Naib Presiden semasa pentadbiran Barack Obama.

4) Biden tidak pernah minum minuman keras kerana sejarah masalah ketagihan alkohol pernah berlaku dalam keluarganya.

5) Pada 18 Disember 1972, isteri dan anak perempuannya yang berusia setahun terbunuh dalam kemalangan jalan raya. Dua anak lelakinya, Beau dan Hunter, cedera parah, tetapi berjaya pulih sepenuhnya. Tragedi itu membuatkan Biden hampir bersara dari politik.

Berita penuh : https://www.astroawani.com/berita-dunia/siapa-joe-biden-ini-lima-fakta-ringkas-presiden-baharu-amerika-syarikat-266892

COMMENTS

Wordpress (0)