Jika Polis dan Jabatan Peguam Negara tak dapat kesan pembunuh Adib, mampukah JK Khas temui?

Jika Polis dan Jabatan Peguam Negara tak dapat kesan pembunuh Adib, mampukah JK Khas temui.PASUKAN petugas khas untuk mencari pelaku kematian anggota bomba Muhammad Adib Mohd Kassim tidak mungkin akan berjaya kerana siasatan sebelum ini sudah menggunakan semua petunjuk.

Bagaimanapun kes itu dapat dikaji semula, kata peguam hak asasi manusia Andrew Khoo dan M. Visnanathan.

Beliau bagaimanapun mempersoalkan mengapa tidak ada usaha seperti itu dilakukan untuk kontroversi dan juga kehilangan lain.

“Sekiranya polis dan Jabatan Peguam Negara selama ini tidak dapat mengenal pasti pelakunya, saya tidak pasti pasukan petugas khas dapat mencarinya.

“Lebih baik petugas tugas khas dapat mengenal pasti kelemahan dan kekurangan dalam siasatan serta inkues dan menyarankan penambahbaikan prosedur dalaman,” katanya kepada The Malaysian Insight.

Sebelum ini Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan Kabinet bersetuju membentuk sebuah jawatankuasa khas memastikan siasatan menyeluruh, telus dan tepat mengenai kematian Adib.

Polis

Adib, anggota Unit Bantuan Perkhidmatan Kecemasan (EMRS) Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Subang Jaya mengalami kecederaan serius semasa rusuhan di luar Kuil Seafield Sri Maha Mariamman di USJ25, Subang Jaya pada 27 November 2018.

Dia meninggal dunia kemudian pada 17 Disember di Institut Jantung Negara.

Siasatan koroner mengenai kematiannya memutuskan pada 27 September 2019 kematian Adib disebabkan oleh tindakan jenayah yang dilakukan oleh lebih daripada dua orang yang tidak dikenali.

Pada Ogos tahun lalu, polis mengusulkan siasatan kedua kerana saksi baharu telah tampil, kata Khoo.

“Kita harus mempersoalkan mengapa saksi-saksi ini tidak dapat dikenal pasti sebelum ini.

“Polis juga menyarankan agar dikenakan hukuman terhadap 12 orang tetapi hanya untuk kesalahan perhimpunan haram. Itu tidak memberikan perkembangan dari segi keadilan bagi Adib dan keluarganya,”

Sumber:

BACA: Ketua Pembangkang kini setara Menteri

Artikel ini disiarkan pada 12/10/2021

COMMENTS

Wordpress (0)