Gempar !!! Hishamuddin dilihat cuba menjarakkan diri dari kerajaan Muhyiddin, kata penganalisis

Gempar !!! Hishamuddin dilihat cuba menjarakkan diri dari kerajaan Muhyiddin, kata penganalisis

Kritikan menteri luar negeri Hishammuddin Hussein terhadap pemerintah semalam dapat menjadi petunjuk bahawa dia menjauhkan diri dari pemerintahan pimpinan Perikatan Nasional, kata seorang akademik.

Penganalisis sosio-politik Universiti Malaya, Awang Azman Pawi berkata, kritikan Hishammuddin terhadap kerajaan adalah peristiwa “jarang”.

Hishammuddin telah mengkritik birokrasi pemerintah kemarin, mengatakan itu adalah “penghalang utama” untuk pelaksanaan upaya vaksinasi negara. Dia juga berbicara mengenai perlunya konsistensi dalam SOP dan mengejar ujian massa, sesuatu yang diminta oleh pakar kesihatan dan pemimpin politik.

Awang Azman memberitahu FMT seolah-olah Hishammuddin berusaha menjauhkan diri dari pemerintahan pimpinan PN.

Dia percaya kritikan Hishammuddin dikaitkan dengan dia disebut-sebut sebagai calon perdana menteri jika ada perubahan pemerintahan atau sebagai pemimpin berpotensi majlis operasi nasional (Majlis Gerakan Negara atau Mageran) seperti yang diusulkan oleh Dr Mahathir Mohamad.

“Ini juga bisa dikaitkan dengan pemilihan Umno dan pemilihan umum berikutnya. Dia mungkin ingin memastikan sokongan di akar umbi dengan dilihat sebagai kritikal terhadap PN, ”katanya.

Hishammuddin, bekas naib presiden, adalah ‘darah biru’ Umno. Datuknya adalah Onn Jaafar, pengasas parti, dan ayahnya, Hussein Onn, adalah presiden keempat parti itu.

Dia adalah antara pemimpin Umno yang disebut-sebut sebagai calon berpotensi untuk jawatan presiden Umno. Dua yang lain adalah timbalan presiden Mohamad Hasan dan menteri kanan keselamatan Ismail Sabri Yaakob.

Awang Azman menyatakan bahawa kritikan terhadap PN muncul setelah Hishammuddin dilihat menunjukkan kekuatan dalam tindak balas tegasnya terhadap pencerobohan jet tentera udara China ke ruang udara Malaysia.

Syed Arabi Idid dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia mengatakan bahawa dia percaya Hishammuddin berusaha meletakkan dirinya sebagai pemimpin yang akan didengar oleh ahli Umno.

“Jarang seorang menteri mengkritik pemerintahannya sendiri. Menjadi ahli politik berpengalaman, mungkin dia melakukannya untuk memberi isyarat bahawa dia mahukan peranan yang lebih menonjol dalam Kabinet, ”katanya.

Berita Penuh : https://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2021/06/14/hishams-act-of-social-distancing-from-the-govt/