Gempar !!! Adly buka cerita ‘langkah Zahid’ di Melaka

Gempar !!! Adly buka cerita ‘langkah Zahid’ di Melaka

Langkah Zahid di Melaka

UMNO asalnya hanya mempunyai 13 sahaja kerusi DUN di Melaka.

Bila PPBM meninggalkan PH, 2 Adun PPBM menurut langkah parti mereka. Kerajaan PH tumbang di Melaka.

Dengan komposisi ini, maka king maker bagi pembentukan kerajaan baru adalah PPBM.

Muhyiddin akhirnya memberi sokongan kepada seorang Adun PPBM untuk menjadi Ketua Menteri Melaka.

Namun UMNO tidak berputus asa. 11 daripada 13 wakil rakyat UMNO menandatangani SD dihadapan Zahid Hamidi bagi menyokong seorang Adun PKR untuk menjadi Ketua Menteri, melompat la dia, kerana dia calon Ketua Menteri. Namun bilangan sokongan masih tidak cukup, 11 umno, dirinya sendiri, hanya 12 dari 28 keseluruhannya.

Sebagai calon Ketua Menteri maka tugasnya adalah mencukupkan bilangan, maka dapatlah ditambah dengan seorang wakil rakyat dari DAP. Jadilah 13 sahaja. Tetap tidak cukup bilang. Tapi sudah melompat.

Setelah mendapat seorang wakil rakyat PKR dan seorang dari DAP, umno memutuskan hubungan dengan PPBM di Melaka. PPBM tidak lagi menjadi King Maker. Surat Muhyiddin sudah tidak berguna lagi.

Zahid mengadap TYT Yang Dipertua Negeri, selesai pertemuan, Zahid umumkan di media dua perkara, samada UMNO menjadi Ketua Menteri atau Dun dibubarkan.

Dun dibubarkan adalah juga pilihan PH dan ketakutan terbesar bagi mereka yang melompat dikala itu, maka oleh kerana tiada pilihan, UMNO akhirnya diterima menjadi Ketua Menteri.

Langkah Melaka yang disusun Zahid memang menjadi. Langkah yang sama digunakan diperingkat Nasional. Menyokong tapi nombornya tidak juga cukup, sampai kiamat.

Nombor hanya cukup kalau UMNO kembali berkuasa.

 

Adly Zahari

Sumber: