Cuaca panas di Malaysia akan berakhir? Ini jawapannya

Cuaca panas di Malaysia akan berakhir? Ini jawapannya. Cuaca panas yang melanda negara kebelakangan ini dijangka berakhir hujung minggu ini selepas Ribut Tropika Kompasu membadai Vietnam.

Ketua Pengarah Jabatan Meteorologi Malaysia (METMalaysia), Muhammad Helmi Abdullah berkata, ini kerana keadaan cuaca yang kurang hujan kebelakangan ini adalah berikutan kehadiran Ribut Tropika Kompasu yang sedang merentasi Laut China Selatan dari Filipina ke arah Vietnam.

Katanya, keadaan itu menyebabkan arah tiupan angin dari Barat Daya yang konsisten di rantau ini dan membawa kelembapan udara ke arah ribut tropika tersebut.

“Maka keadaan ini menyebabkan aktiviti hujan dan ribut petir di negara kita berkurangan.

“Namun selepas, Ribut Tropika Kompasu membadai di Vietnam, maka negara kembali mengalami keadaan cuaca normal untuk fasa peralihan monsun.

“Fasa peralihan iaitu cuaca cerah pada pagi, ribut petir, hujan lebat dan angin kencang pada lewat petang dan awal malam, khususnya di negeri pantai barat, pedalaman Semenanjung, barat Sabah dan barat serta tengah Sarawak,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia, hari ini.

BACA JUGA :

Wow !!! 7 buaya terbesar yang pernah ditemui dalam sejarah
Bertanding solo dalam PRN Melaka, mengapa gambarkan saya angkuh?, tanya Zahid

COMMENTS

Wordpress (0)