Britney Spears minta hakim tamatkan hak penjagaan bapa

Britney Spears minta hakim tamatkan hak penjagaan bapa

Penyanyi pop AS Britney Spears mendesak hakim untuk mengakhiri hak penjagaan yang kontroversi yang telah memberi ayahnya kawalan terhadap urusannya sejak 2008 semasa mahkamah emosional mendengar pada hari Rabu.

“Saya hanya mahu hidup saya kembali. Sudah 13 tahun dan sudah cukup, ”kata Spears dalam pidato 20 minit melalui pautan video ketika peminat diehard melantunkan sokongan mereka di luar ruang sidang.

Kewangan dan kehidupan peribadi bintang 39 tahun ini banyak dikendalikan oleh Jamie Spears sejak gangguan awamnya lebih dari satu dekad yang lalu, menyebabkan beberapa peminat memuja melancarkan kempen dalam talian “FreeBritney” dalam beberapa tahun terakhir.

Dalam pidato penuh semangat di mana Spears nyaris berhenti untuk menarik nafasnya dan bersumpah dua kali, bintang itu mengatakan pengaturan hukum itu membuatnya “trauma” dan “tertekan.”

“Saya tidak gembira. Saya tidak boleh tidur. Saya sangat marah. Ini tidak siuman, ”katanya, sambil menambah bahawa dia menangis setiap hari.

“Saya benar-benar percaya bahawa konservatori ini menyalahgunakan. Saya mahukan perubahan, saya berhak mendapat perubahan, ”kata Spears kepada Hakim Brenda Penny.

Penyanyi ini jarang bercakap secara langsung mengenai hak penjagaan itu tetapi peguamnya, Samuel Ingham mengatakan pada bulan April bahawa Spears ingin langsung menghubungi mahkamah, yang mengakibatkan perbicaraan hari Rabu.

Spears telah lama mempunyai hubungan yang sukar dengan ayahnya Jamie Spears.

Tahun lalu, dia mengajukan permohonan untuk mengeluarkannya dari kawasan konservatori dan memberikan hak tunggal atas harta tanahnya kepada institusi kewangan. Peguamnya yang dilantik mahkamah mengatakan bahawa dia “takut” terhadap ayahnya.

Britney Spears

‘Terlalu banyak!’
Peminat Spears yang taat telah lama mencerca akaun media sosialnya untuk memberi petunjuk tentang kesejahteraannya, dan apa-apa tanda-tanda bahawa dia mungkin ingin membuang wali itu.

Catatan rahsia yang diterbitkan Selasa oleh New York Times mengatakan bahawa Spears memberitahu penyiasat mahkamah bahawa konservatori telah “menjadi alat yang menindas dan mengawal terhadapnya” sejak 2016.

Spears dilaporkan mengatakan bahawa sistem penjagaan mempunyai “terlalu banyak kawalan … Terlalu banyak!” dan dilarang membuat keputusan sendiri mengenai persahabatan, kencan, perbelanjaan dan juga warna kabinet dapurnya.

Menurut laporan itu, Spears mengatakan kepada penyiasat bahawa dia ingin konservatori diberhentikan secepat mungkin, dan dia “muak dimanfaatkan.”

Spears pada masa ini bertanggung jawab untuk memenuhi undang-undang undang-undang untuk kedua-dua pihak – termasuk bayaran yang besar yang dikenakan oleh peguam yang menentangnya dalam kes tersebut.

‘Malu’
Kontroversi seputar kes undang-undang Spears meletus setelah terbitnya dokumentari Februari “Framing Britney Spears,” yang mencatat kerusakan awalnya dan pelantikan ayahnya sebagai penjaganya.

Spears mengatakan bahawa dia “malu” dengan penggambarannya dalam dokumentari itu, di mana para peminat mengatakan bahawa dia pada dasarnya ditahan dan mendakwa dia telah mengirimkan permintaan kod untuk mendapatkan bantuan.

Berikutan perceraiannya dari Kevin Federline pada tahun 2006, dan kehilangan hak asuh anak-anaknya pada tahun berikutnya, Spears tersentak oleh paparazzi tanpa alas kaki di sebuah stesen minyak, dan dengan terukirnya kepala.

Di bawah jagaan ayahnya, Spears dengan cepat kembali tampil. Dia merilis tiga album, muncul di berbagai rancangan televisyen dan bahkan mengambil tempat tinggal di Las Vegas.

Tetapi pada Januari 2019 dia tiba-tiba mengumumkan bahawa dia akan menghentikan persembahannya sehingga diberitahu lebih lanjut.

Dia mengatakan bahawa bapanya dan rakan sekerja selalu mengancamnya.

“Jika saya tidak melakukan ini, apa yang mereka suruh saya lakukan, perbudakan saya lakukan, mereka akan menghukum saya,” katanya.

Spears mengatakan bahawa doktor memaksanya menggunakan ubat-ubatan yang membuatnya merasa “mabuk” dan dia bahkan tidak dibenarkan untuk menukar privasi atau memandu keretanya sendiri.

Peguam Jamie Spears mengatakan bahawa dia telah melakukan tugas yang sangat baik dalam menguruskan kewangan anak perempuannya.

Tetapi seorang hakim memutuskan pada bulan Februari bahawa kedua-dua ayah Spears dan Bessemer Trust akan mengawasi keuangan bintang pop itu, dengan menolak tawaran Jamie Spears untuk menjaga kekuasaan tunggal untuk mewakilkan pelaburan.

Dalam pernyataan yang dibaca di mahkamah, seorang pengacara Jamie mengatakan dia “menyesal mendengarnya begitu kesakitan” dan bahawa dia sangat menyayangi puterinya.”

Berita Penuh : https://themalaysianreserve.com/2021/06/24/traumatized-britney-spears-urges-judge-to-end-guardianship/