Bentuk kabinet bayangan segera, kata Upko kepada Anwar

Presiden Upko Wilfred Madius Tangau hari ini mencabar pemimpin pembangkang Anwar Ibrahim untuk membentuk kabinet bayangan menjelang pilihan raya umum akan datang.

Dalam webinar Bersih hari ini, ahli parlimen Tuaran itu mengatakan platform kabinet bayangan akan membolehkan pembangkang meneliti dasar-dasar kerajaan dan pada masa yang sama merumuskan dasar alternatifnya untuk pengundi.

Anwar harus berhenti memberi alasan mengatakan kabinet bayangan dapat membawa perpecahan dalam gabungan pembangkang, kata Madius.

“Saya ingin mengemukakan cabaran ini kepada Anwar. Dia harus memulakan proses dan berhenti mengatakan bahawa parti-parti sekutu berpecah belah dan semua orang mahukan jawatan,” katanya.

“Pemimpin pembangkang adalah calon perdana menteri, dia mesti memulakan proses ini dan berhenti mengatakan bahawa parti sekutu akan berpecah-belah dan semua orang mahukan jawatan ini, jawatan itu,” katanya.

“Bagaimana kita dapat mencapai perpaduan? Anda boleh mencapai perpaduan dengan memulakan prosesnya. Saya katakan mulakan proses sebelum terlambat,” katanya.

“Apabila anda memulakan proses ini, anda akan mengenal pasti pelbagai cabaran, seperti pihak tertentu akan menuntut jawatan tertentu,” katanya, sambil menambah jawatan penting seperti di Kementerian Kewangan dapat dikendalikan oleh dua menteri.

Kabinet bayangan adalah platform penting terutamanya apabila Parlimen digantung semasa darurat di seluruh negara, yang cuma dijangka berakhir pada bulan Ogos, katanya lagi.

“Berapa lama kita, sebagai ahli parlimen, dapat meneruskan pendekatan kita ketika ini dalam menyediakan pekerjaan dan kebajikan?

“Sekiranya kita ingin mengembangkan Malaysia menjadi demokrasi yang matang, di mana rakyat memilih berdasarkan dasar yang ditawarkan oleh parti, saya tidak melihat bagaimana kita dapat melakukan ini tanpa kabinet bayangan,” katanya.

Madius juga menggesa semua pemimpin pembangkang untuk membentuk kabinet bayangan masing-masing di peringkat negeri.

Webinar ini diadakan bersempena dengan laporan penyelidikan kabinet bayangan yang dilancarkan oleh Bersih hari ini.

Berita penuh : https://www.malaysiakini.com/news/565254

COMMENTS

Wordpress (0)